Friday, October 25, 2019

Aplikasi Komputer is the best subject !!!!



ASSALAMUALAIKUM...  😊


Kepada pembaca sekalian yang saya sayangi.. Hari ni saya nak kongsikan kepada semua apa yang saya pelajari dalam kelas Aplikasi komputer di UKM tercinta ini.. Untuk pengetahuan semua kelas aplikasi komputer ni saya dibimbing oleh Puan Nurul Hafiza. Okay hampa nak tau dak apa yang kami belajaq dalam kelas ni???? kalau hampa nak tau kat sini kami start belajaq apa yang kami tak pernah tau pasai komputer..Hihihi.. Selama ni saya tak pernah pon didedahkan pasal penggunaan komputer yang betul dan sangat memudahkan kerja.. sebelum-sebelum ni saya main redah ja buat kerja guna komputer.. tapi bila dah belajaq aplikasi komputer ni baru saya tau nak guna microsoft excel,microsoft word dan sebagainya.


Melalui kelas aplikasi komputer ni apa yang saya dapat ialah :

1.Logic test 
2. Mail merge 
3 microsoft excell (text)

 
1.LOGIC TEST 

Pertama sekali , saya nak share ngan dengan hampa cara nak buat logic test dekat microsoft excell..
Logic Test adalah untuk membuat perbandingan sesuatu nilai atau sesuatu keputusan..

contoh markah peperiksaan dan markah koko pelajar


Berikut merupakan apa yang saya dapat untuk membuat keputusan berdasarkan markah yang diberi:


1.NESTED IF (UNTUK BUAT DUA RESULT)
=IF(c3>=70,”PASS”,”FAIL”) 
yang ini kita boleh tau sama ada pelajar itu "pass" atau "fail"

2. RESULT NESTED IF (RESULT 3 BENDA)
=IF(C3>=70,”EXCELLENT”,IF(C3>=50,”PASS”,”FAIL”.))
Result Nested If ni kita boleh buat tiga keputusan contohnya kita boleh buat tiga keputusan sama ada pelajar itu mendapat markah "excellent", "pass" or "fail"

3. RESULT AND IF
=IF(AND(C3>=70,D3>=50),”DISTINCTION”,””)

4.RESULT NESTED,AND IF
IF(AND(C3>=70,D3>=50),”DISTINCTION”, IF(C3>=70),”EXCELLENT”,IF(C3>=50,”PASS”,”,FAIL”,)))

5.RESULT
=IF(OR(C3>70,D3>50),”stay”,”move out”)



2. MAIL MERGE

Mail emerge adalah kemampuan komputer untuk mengirimkan kepada beberapa orang sekaligus dari suatu sumber. Mail merge juga merupakan salah satu aplikasi microsoft word untuk membuat dan menghantar surat dalam jumlah yang besar. Bukan apa mail merge ni juga sangat memudahkan kerja kita.. kita tak perlu nak taip nama sorang-sorang dalam satu masa.. Rugi masa hampa taudak !!! so, guna laa mail merge ni yaaa wahai sahabat sekalian yang budiman..








okay cara nak buat mail merge ni senang ajaa.. Mula-mula hampa klik "maillings" dekat atas tu.. dekat microsoft word yaa.. lepastu bila dah klik tu hampa akan nampak start mail merge.. then kamu boleh follow step by step di bawah..

1. step by step mail merge wizard
2. next select receipients
3. browse
4. then save kat dokumen lain
5. roaming lists
6. klik ok
7next preview letter
8. akan keluar more item
9. f3 (Nama) , f4( no kad pengenalan )
10. insert
11. next preview your letter
12. last sekali boleh klik dekat recipient untuk tukar nama seterusnya.




3. Microsoft excel (text) 

Banyak juga ilmu baru yang saya dapat bila belajaq dengan puan Hafizah dalam kelas ni tentang kegunaan microsoft excell..Antara yang saya belajar dekat sini ialah:


1.Separate name

2.Combine  the name=CONCATENATE(D31," ",E31)

3. Tulisan huruf besar=UPPER(klik nama)

4. Tulisan huruf kecil=LOWER(klik nama)

5. lens(untuk kira patah perkataan )

6. calculation

7. Find A

8.Left, Right and mid

9, Replace

10. text to collum

 11. pivot table 

 conttoh pivot table


okay sampai di sini sahaja coretan saya pada hari ini.. Diharapkan pembaca sekalian dapat memanfaatkan blog saya ini .. sekian terima kasih 😊



1 comment:

  1. Salam Izzati,
    Good job no. best kan belajar benda yg kita tak tau sebelum ni. maybe this is what we call as fun learning :D
    Good job on the posting. Keep it up!

    ReplyDelete

UNTUKMU, UKM

Assalamualaikum semua Harini saya nak bercerita dengan hampa semua tentang pengalaman yang saya dapat sepanjang belajar di UKM lebih kuran...